Autor Wiadomość
Borsuk
PostWysłany: Sob 13:19, 02 Maj 2009    Temat postu:




Typ 128, 129 i 138

Pod koniec lat trzydziestych XX wieku Ferdynand Porsche wyobraził sobie potencjalną pływającą wersję VW Kubelwagena. W tym czasie armia niemiecka szukała pojazdu, który mógłby pokonywać śnieg, piasek, błoto i inne ciężkie tereny. Porsche połączył te właściwości z napędem na wszystkie koła. Nowy samochód, noszący oznaczenie VW typ 128, został zaprezentowany w 1940 roku.

Pierwsze 30 egzemplarzy zostało wyprodukowanych w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu i dostarczonych do jednostek inżynieryjnych armii. Typ 128 był w kształcie łódki. Nowy pojazd spotkał się z uznaniem armii. W 1941 Porsche otrzymał polecenia do dalszego rozwijania tego projektu.

Następną wersją był "VW Typ 138", niekiedy nazywany "typ 128 B", który różnił się nieco od typu 128 kształtem karoserii. Kolejne 100 sztuk Typu 138 zostało zamówionych. Inną wersją był "Typ 129", który był całkowicie zamknięty (posiadał okna) i mógł przewozić ładunki bez kierowcy. Ten typ jednak nie zyskał popularności i nie był produkowany seryjnie. Pod koniec września 1940 roku prototypy były testowane na jeziorze Max-Eyth-Allee niedaleko Stuttgartu.

Typ 166

Ferdynand Porsche uważał, że Typ 128 był zbyt duży i niestabilny. Zaczął projektować mniejszy samochód pływający. Projekt zakończył się powstaniem modelu "Typ 166". Pierwsze 125 sztuk tego modelu było ręcznie robionych przez ekipę Ferdynanda Porsche w Stuttgarcie. Te ręcznie robione pojazdy nosiły nazwę "Vorserienschwimmwagen".

Typ 166 wszedł do seryjnej produkcji w 1942 roku w Wolfsburgu. Właśnie model z seryjnej produkcji nosi nazwę "VW Schwimmwagen". Produkcję zakończono w 1944 roku z powodu czasochłonności produkcji i niedoboru materiałów. W 1945 i 1946 Brytyjczycy wyprodukowali jeszcze 6 sztuk Typu 166 używając części zdobytych w niemieckich fabrykach.

Typ 166 "Schwimmwagen" był bardzo popularny przede wszystkim ze względu na możliwości terenowe uzyskane przez napęd 4x4. Jednak jego przystosowanie do pływania nie było często używane podczas boju.

Ogółem wyprodukowano ponad 15 000 Schwimmwagenów licząc z Typami 128, 129 i 138.

Dane techniczne

* Silnik: Chłodzony powietrzem Vergasermotor B4
o Pojemność: 1131 ccm
o Moc: 25KM (18kW)

* Biegi:
o 1 - 17 km/h
o 2 - 31 km/h
o 3 - 51 km/h
o 4 - 80 km/h
o Wsteczny - 9 km/h
o Terenowy; do poruszania się w wodzie - 10 km/h
* Rozstaw kół:
o Przód: 1220 mm
o Tył: 1230 mm
* Prześwit: 250 mm

* Zużycie paliwa: 8-9l /100km
* Pojemność zbiorników paliwa:
o Prawego: 26l
o Lewego: 24l
* Zużycie oleju: 0,12l / 100 km
Borsuk
PostWysłany: Sob 13:13, 02 Maj 2009    Temat postu:




Kubelwagen 82 - wojskowa wersja niemieckiego samochodu osobowego Volkswagen Garbus powstała w 1940 roku.

Dane techniczne

* Rozstaw osi: 2,40 m
* Rozstaw kół:
o przód:1,356 m
o tył: 1,360 m
* Prześwit: 0,275 m
* Kąt natarcia: 60°
* Kąt zejścia: 38°
* Napęd - silnik benzynowy Volkswagen B-4 o pojemności 985 lub 1130 cm³.
* Moc - 17,0 KW przy 3300 obr min (985 cm³) lub 18,4 KW przy 3300 obr min (1130 cm³)
* Prędkość - 80 km/h na drodze
* Produkcja - 50000
* Spalanie - 8-8,5 l/100km

Użycie

Terenowy pojazd rozpoznania i dowodzenia. Wszedł do użytku w czasie napadu na Polskę, gdzie wykryto wiele wad pierwszego modelu: nie potrafił utrzymać prędkości poniżej 4 km/h, gdy poruszał się wraz z maszerującą piechotą ani nie był wystarczająco szybki, gdy poruszał się sam. Jego brak faktycznej umiejętności poruszania się po każdym terenie tylko pogarszał sprawę. Później dostał lepszą skrzynie biegów, aby mógł jechać razem z maszerującą piechotą. Wyższe zawieszenie zwiększyło jego stabilność w terenie. Do końca wojny wyprodukowano prawie 55 tysięcy tych samochodów - liczba dość znikoma w porównaniu z 600 tysiącami Jeepów wyprodukowanych przez aliantów. Jedyną przewagą samochodu był jego chłodzony powietrzem silnik, który działał nawet w skrajnych warunkach. Pojazd uczestniczył w walkach na wszystkich frontach i radził sobie prawie na każdym terenie. Nawet Amerykanie i Brytyjczycy wykorzystywali go, gdy zdołali przejąć jakiś egzemplarz.
VW typ 82 'Kübelwagen'
Producent Volkswagen
Okres produkcji 1940 - 1945
Miejsce produkcji Wolfsburg
Poprzednik VW typ 62
Następca VW typ 181 'Thing'
Typy nadwozia 4-drzwiowe roadster
Silniki chłodzony powietrzem B4,
985 ccm (23 hp) /
1,131 ccm (25 hp)
Skrzynia biegów 4-biegowa manualna
Długość 3740 mm
Szerokość 1600 mm
Wysokość 1110 - 1650 mm
Masa własna 715 kg (GVW 1,160 kg)
Liczba miejsc 4
Pokrewne VW 'Schwimmwagen 166'
Podobne Willys MB jeep
Borsuk
PostWysłany: Sob 13:06, 02 Maj 2009    Temat postu:

Opel Blitz - lekki samochód ciężarowy produkowany przez niemiecką firmę Adam Opel AG w latach 1930 - 1973. Po roku 1973 jego następca produkowany już przez firmę Bedford Vehicles z Luton był sprzedawany pod nazwą Bedford Blitz aż do 1987 roku. Pojazd był powszechnie używany przez Wehrmacht w czasie II wojny światowej. Montowano na nim działka przeciwlotnicze, przewożono żołnierzy i zaopatrzenie oraz używano jako ruchome centrum dowodzenia albo sanitarkę.

Kolejny generacje samochodu wytwarzano w latach:

1. 1930 - 1954
2. 1952 - 1960
3. 1960 - 1965
4. 1965 - 1975

Na bazie samochodu ciężarowego zbudowano także autobus.

Producent Adam Opel AG
Okres produkcji 1930 - 1973
Skrzynia biegów 5
Miejsce produkcji Niemcy
Typy nadwozia Wysoko podłogowy autobus miejski,
Układ drzwi 1-0-1
Liczba drzwi 2
Masa własna 2500 kg - 2510 kg z kołem zapasowym
Rozstaw osi 4950 mm
Liczba miejsc ogółem 30

http://img55.imageshack.us/img55/4311/opel.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/2376/opel2r.jpg
Borsuk
PostWysłany: Pon 21:52, 02 Lut 2009    Temat postu: Armia Niemiecka

Tu możecie zadawać pytania co do armii Niemieckiej i jej figurek oraz pojazdów.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group